Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

onsdag 18 mars 2009

Marian Anderson, den första svarta sångerskan.

Värdens första klassiskt skolade sångerska av afrikansk härkomst, som gjorde världskarriär hette Marian Anderson. En helt unik röst, som mörk, varm choklad med grädde. På grund av raslagarna fick hon knappt ta lektioner, men en sådan begåvning gick inte att stoppa. Dock var operascenerna stängda för henne så hon var uteslutande konsertsångerska ända tills hon äntligen fick debutera som Ulrica i Maskeradbalen strax innan hon lämnade scenen för gott. Röstens storhetstid var över, men det var inte mer än rätt att just hon fick bryta den vallen!

Här är hon dock i sitt esse i "Döden och flickan" av Schubert. När jag började sjunga lyssnade jag mest på henne och Lejoninnan förstås. Färgen på deras röster är helt olika de nordiska klanger som svenskt röstmaterial är så berömt för. Min egen är ett arv av min far, utan tvekan! De gav mig något att känna igen mig i för, som en pianist sa' om mig under min studietid "Det är ingen dussinröst, precis." Jag visste inte om det var bra eller dåligt... hmmm

Inga kommentarer: