Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

torsdag 12 februari 2009

Vill du ta ansvar för dig?


Jag är ingen självklar anhängare av "klimatteorin" men jag anser absolut att vi har alla ansvar för planetens samtliga organismer. Och jag anser att när vi skräpar ner och förgiftar jorden så förgiftar vi våra egna kroppar i förlängningen. Det är ju faktiskt "Av jord är du kommen" och när denna jord är giftig, kommer vi att må dåligt innan vi ens klivit ur livmodern.  Att då maniskt prata om "KLIMATET!!!!!" känns så "projecerat". 

Låter bakvänt, eller hur? Men det är ju inte klimatet som är "den" som skall tjäna på att vi är rädda om det . Det är faktiskt VI! Klimatet, jorden och  så klarar sig nog. Det är VI planetens innevånare som kommer att sopas bort, förgås och förtäras av vårt strutsseende. Jorden själv har funnits med ett tag, i olika skepnader och hon kommer att fortsätta utan oss, det kan vi alla vara helt säkra på!

Det är något med att säga "vi" eller ännu hellre "jag" som brukar ta emot så dant. Lättare då att prata om våra barn, kommande generationer eller ännu anonymare "klimatet". 

Vem tar fullt ansvar för dig? ...

Naturligtvis vurmar jag, förutom om Svensk Urskog, även för Världsnaturfonden - WWF!

Inga kommentarer: