Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

måndag 12 januari 2009

På tal om Svt's Selma Lagerlöf, visst var hon författare?



Nu har jag frustat ett grand på Kulturspegeln
Från att man inte fick säga högt att en av våra nationalikoner var lesbisk så är det plötsligt det enda man pratar om. Hur kunde det bli så tokigt? Läs mer...

Åsså ett par Metroinlägg:


Hur jag valde namn på bloggen.

Fast materia existerar inte, det är ett vetenskapligt dokumenterat faktum sedan rätt många år, men det är få som förstått vad det faktiskt innebär för våra dagliga liv. Tanken är nämligen skapande, hur ultraflummigt det än kan låta. Vi är alla energifält varigenom vi alla hänger ihop. Och vi är alla ansvariga för allt, hela tiden! Jag vet, de flesta gilla inte denna typ av tankegångar, för det är svår att förbli offer om det är sant.

Ända sedan jag läste atomfysikern Fritiof Capras De dansande wu li mästarna och Fysikens Tao way back i skiftet av 70/80-talet har jag tänkt i dessa banor. Capras vetenskapliga resonemang och jäförelser med gammla kulturers kunskaper slog an mer än en sträng i mig. Det var snarare en magnifik gong-gong som började resonera. Allt möjligt som jag funderat på sedan jag i Rom gick i nunneskola som brådmogen 6-8-åring och sedan konverterade till buddhismen som ännu jobbigare 12-åring fick någonstans att falla på plats och där började jag släppa allt vad religioner heter. Min väg in i det som idag kallas New Age och Human Potential movement hade tagit sin början.

Så för ett par år sedan såg jag en film, What the bleep do we know? och blev så enormt bekräftad, för här börjar man sätta ihop gamla kulturers insikter om skapelsen med ultramodern forskning om kosmos ursprung och människans kemi. Kvantfysiken möter påvens x-rådgivare. Hjärnforskningen möter matematiken och Mediet möter narkosläkaren. Skulle jag blogga om livet, universum och allting fanns det bara ett namn att välja på! What the bleep...?
Nedan finns en trailer och här är hemsidan för filmen. Jag återkommer med fler klipp senare, som presenterar några av deltagarna.
Och ni som är initierade vet att svaret är 42... ;-) Enjoy!



ps. När ljusstrålar bryts 42 grader i vatten bildas en regnbåge. Long live the Queer! ds.

Kommentarer

Vi tänker lika! Kul!
Skrivet av Mattias Sigurdsson 2009-01-02 kl 15:03


Att lansera sin blogg är en utmaning!

Jag skriver ju för att bli läst, tror jag. Jo, även för att en massa människor genom åren tyckt att jag bör förmedla mina tankar till fler än närmaste kretsen. Så nu gör jag det och då blir det lite knökigt ibland märker jag.
Ut på bloggtopparna Stella, sätt igång. Du har julledigt några dagar och kan pyssla lite vid datorn. Ha, lättare sagt än gjort. Rätt var det är säger "inställningarna" att den kod jag fått är ogiltig, på ett eller annat sätt. Orkar jag rodda i alla dessa koder? Nä, det får bli så att de som fungerar, fungerar. Jag litar på att Universum drar de läsare som vill veta vad jag har att säga till min blogg via de kanaler som fungerar lätt och enkelt.
Kom ihåg det mina vänner, det skall vara lätt och enkelt. När det blir för svårt är du på fel väg! Ge inte upp utan: Släpp taget och gå åt ett annat håll.

Eller med Einsteins ord:
Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig annorlunda resultat.

Sorry Queertek, Bloggtoplista m.fl, vi får mötas en annan gång!

Skrivet av SpiritSings 27 december 2008 klockan 00:12


Kommentar av "Birka" : Universum drog mig hit i alla fall. :) En spännande blogg, vill gärna läsa mer!

Inga kommentarer: