Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

torsdag 2 februari 2012

Hur överlever kulturarbetare, på riktigt?


Jag läser om Dockteatern Tittut i senaste nummret av AKT som är Teaterförbundets tidning. Tittut drivs av engagerade människor som brinner för barnens rätt till kvalitativ kultur. Tittut går på knäna, såklart, och gick 400 000 kr back förra året. Optimismen är dock stor. Det ordnar sig eftersom... 
Jo, så har jag också tänkt i många, många år. Stella Scott som operasångerska går på knäna men det ordnar sig nästa vecka/månad/år då ett stipendium, en turné, en projektanställning fixar krisen. För stunden...
Nej, det ordnar sig INTE är min erfarenhet, för runt hörnet dyker det upp en ny kris som ska lösas med nästa stipendium, turné eller projektanställning och till slut blir en så ohyggligt trött på sitt stora engagemang och sin fåfänga längtan efter att få ekonomisk arbetsro, att konstnären lägger av eller kanske bryts hon sakta ner eller börjar producera skräp som hon inte kan stå för, om hon inte fortsätter som vanligt med ett maniskt hopp om att det löser sig ”sen”. Tyvärr, mina vänner, det finns inget ”sen”!
Själv har jag spelat för gråtande publik och stående ovationer med mina konserter på genus och HBT-tematik. Det kan tyckas vara en smal publik men likafullt finns det väldigt många därute som verkligen berörs av det jag har att säga, men ack så få jag kunnat nå ut till.
Jag beslöt mig en dag för att aldrig mer söka några pengar, som ändå tar slut! Jag ville hitta något där jag hade möjlighet att tjäna stora pengar, med vilka jag skulle kunna finansiera min sångverksamhet för all framtid, utan att vara beroende av att någon annan talade om för mig om mina konsertidéer var värda att satsa på. Jag hittade det och jag beslöt mig för att ta en paus i sjungandet. Jag beslöt mig för att bli affärskvinna, på riktigt.


Precis som det krävs lång utbildning, mycket övning och gedigen erfarenhet för att bli en så skicklig och närvarande sångerska att publiken både gråter och applåderar stående, så krävs detsamma för att lyckas med nätverksmarknadsföring eller MLM som det också kallas. Särskilt med tanke på att folk är så magnifikt okunniga om hur affärsmodellen fungerar. 
Men de flesta som stannar upp och faktiskt lyssnar ordentligt blir imponerande av möjligheten och det geniala i modellen. Nej, inte alla, eftersom det ÄR bekvämt att hålla sig inom sin gamla tankesfär istället för att öppna för nya tankar. Det ÄR bekvämare att hasa runt på FB utan mål och mening, rätta till offerkoftan bekvämare runt axlarna och följa ännu en välspelad serie på SVT Play. Vill du tillhöra dem som stannar upp för att verkligen lyssna så du kan skapa möjligheter för dina visioner, på riktigt? 
Pröva att läsa igenom ”Snygg, Rik och Oemotståndlig”, kommentera gärna, ställ frågor! För om du har något du vill förverkliga är det bästa att DU tar 100 % ansvar för det och börjar se dig om efter den möjligheten. Det måste inte vara MLM, men jag märker att det arbete jag lagt ner fram till nu börjar ge förväntat resultat och snart, mycket snart är jag en självförsörjande sångerska som arbetar mindre, tjänar mer och kan göra precis det jag vill på scenen!
Jag önskar att fler konstnärligt aktiva människor (och andra) vågade förstå att nätverksmarknadsföring kan vara en lösning, på riktigt!


Inga kommentarer: