Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

måndag 9 januari 2012

Såg du filmen pensionat Oskar?


Tänker på filmen Pensionat Oskar där praktiskt taget alla lever "låtsasliv"...

Vad är allra viktigast i livet?
Det finns fem saker som döende människor ofta ångrar.
Bronnie Ware, som skriver på Beyond the Opposites, skriver om sina erfarenheter från arbetet med människor i närheten av döden. Här är de fem tankar som återkom om och om igen:

1. Jag önskar att jag haft mod att leva ett liv sant mot mig själv, inte ett liv som andra förväntade sig av mig.
Ouppfyllda drömmar; drömmar som de aldrig försökt nå eller drömmar de valt bort. När de väl insåg vad de förlorat, var det för sent.

2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt.
Den här tanken var vanligast hos männen, som ofta missat för mycket av sina barns uppväxt eller kamratskapen med sin partner.

3. Jag önskar att jag hade vågat uttrycka mina känslor mer.
Många hade förtryckt sina egna känslor för att hålla sams med andra. Sjukdomar och bitterhet blir följden.

4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina nära och kära.
Många hade varit så upptagna med sina egna liv, att kontakten med gamla vänner hade runnit ut i sanden.

5. Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare.
Många upptäckte inte förrän slutet, att glädjen och lyckan är ett val. De ville få skratta och vara lite tokiga igen.

Så, du fattar vart jag vill komma... :-)

Inga kommentarer: