Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

söndag 28 juni 2009

Ickevåld FÖR Iran.

Idag har jag deltagit i en manifestation för frihet och demokrati i Iran. det var min andra. Jag brukar inte gå på demonstrationer. Det brukar vara så arga människor involverade och jag tror verkligen att det är en återvändsgränd. Att vara arg alltså.

Jag tror inte man kan gå i krig mot krig. Jag tror det är helt meningslöst att skandera om att "krossa" eller "död åt" saker och ting. Jag tror vi skall verka från andra hållet och därför blev jag intresserad av FB-gruppen Free Iran Sweden som i sin presentation säger såhär:

Free Iran is a group of young people who are fed up with the terror and oppression of our people in Iran, we have no political interest what so ever. We do not support Ahmadinejad, Mousavi or Khomeini. We want freedom of speech, we want to dance on our streets, we want to hold hands and most of all we want peace.

Det visade sig vara helt rätt! Gruppen startades av två unga kvinnor för unga exiliranier och deras vänner. De talar ett annat språk. De är trötta på död. Trötta på krossa. Trötta på våld, blod, smärta och tortyr. De talar om kärlek, om hopp, om förändring om glädje och om sin sorg. Men inte utifrån vrede. De vill förändra, men inte med samma medel som makthavarna i Iran. De har en ickevåldsprincip i sin attityd och vet ju hur effektiv det kan vara.

Vill även du främja dessa unga, modiga människors arbete och stödja med din närvaro, köpa en t-shirt eller delta vid olika manifestationer så skall även du gå med i klubben på FB och följa bloggen http://freeiranfreeiran.blogspot.com/.

Jag är en engagerad människa och just nu engagerar jag mig FÖR Iranska folkets frihet. Jag vet att det är bra för alla! :-)

Inga kommentarer: