Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

fredag 10 april 2009

Funderingar kring Jesus en långfredag


Som barn i en klosterskola utanför Rom var det svårt för mig att förlika mig med Jesus öde som kärlekshandling och därmed även korset som symbol. Det har varit så sedan dess. Däremot tyckte jag alltid om det brinnande hjärtat. (Utan kors och törnekrona, tack!) Ett hjärta som brann, så vacker och inspirerande. Jag ville också ha ett brinnande hjärta. Idag fattar jag att det var det jag hade. :-)

Många säger att kristendomen är "kärlekens religion". Jasså? Vardå? (Please, ingen behöver citera bibeln för mig nu! ;-)) Syns det? Kristendomens historia är blodig och grym och det verkar som om ingen reflekterar över att det faktiskt KAN vara något fel med delar av budskapet.

Jag har länge reagerat på att de flesta "nygurus" på ett eller annat sätt, av och till, refererar till Jesus och andra gammla s.k. mästare när de vill visa på någon viktig princip. Vridit lite på mig. Känns något litet obehag. Så kom det till mig vid frukosten idag. Ibland hade Jesus FEL. Faktiskt!

Man försöker ständigt hitta HUR han hade rätt, även kring de märkligaste saker. Min senaste huvudskakning var när Eckart Tolle, hos Oprah, skulle förklara varför korset är en positiv symbol. Jag kommer inte ens ihåg vurpan han lyckades få till för att rättfärdiga detta tortyrredskap som kärlekssymbol bara att jag imponerades av denna envishet som präglar vårt västerländska tänkande i att ALLT med Jesus på ett eller annat sätt är rätt. Det är bara vi som inte fattar.

Många av förebilderna inom New Age närmar sig Jesus som mannen som aldrig kunde begå några misstag. Killen som trots att vi alla är Gudomliga, för det är vi ju, på ett eller annat sätt ändå blev lite mer av den varan än vi andra. Lite mer kontakt. Lite mer källa. Lite mer, lite bättre, lite andligare lite visare och mina vänner en människa som alla andra som gjorde FEL ibland annars skulle det inte se ut som det gör inom kristendomen. Han lämnade massor med möjligheter att misstolka när han - med biblen som källhänvisning, enligt svensk översättning av - sa typ: Följ mig, JAG är vägen sanningen och livet. Han använde offer som symbolhandling för vägen till lyckan. Han skapade en våldshandling som sedan dess dyrkasts som kärleksbeviset nummer ett.

Jesus gjorde så gott han kunde utifrån sina förutsättningar - då. Det vi vet om den här historien är inte nedskrivet förrän 300 år efter hans död och den religion som skapades är på många sätt en primitiv religion!

Inte bara de som tolkar skrifterna har haft fel utan grabben själv begick misstag. Han menade väl men ack så knasigt det kan bli. Hade han haft rätt skulle det se annorlunda ut in den kristna världen än det gör och dessutom skulle vi väl alla köpt budskapet, mer eller mindre - eller?

Jag förundras över hur viktigt det är att försvara kristendomens alla tokigheter till varje pris. Särskilt förundras jag över de som samtidigt säger andra saker. Det dubbla budskapen i dessa sammanhang haglar hos New Ageanängarna och ingen reagerar. Skulle jag själv kalla mig något är det just New Age anhängare, jag har bara aldrig tyckt att kristendomen passar in här, eller någon annan av de gamla mossiga traditionerna som så många lovprisar. Alla utan undantag kräver de lydnad inför dogmer och delar in mänskligheten i mer värda, alltid män, och mindre värdiga, lika alltid kvinnor. Så Passé!

Men om Jesus nu var så hemma på hur Universum fungerar, åter refererande till New Agetänket att tanken är skapande (Som kvantfysiker nu börjat bevisa), så skulle han ju begripit direkt att man kan inte använda våld som undervisning och levande exempel, för då blir det bara mer våld!

Och det är ju dessvärre det kristendomens historia och nutid präglas av - VÅLD, kärlekslöshet och avsaknad av andlighet. Rädsla, ofrihet och lydnad är dess signum. Påven tx. är en mycket kärlekslös man, som kräver 100% lydnad, vilken han ju visat flera utsökta exempel på under de senaste månaderna.

Vi vet alla att barn gör som föräldrar gör inte som de säger. Tidigare i bloggen har jag också pekat på att det gäller även vuxna, vi gör också som andra gör, inte som de säger. Kristendomen är en perfekt reflektion av det verkliga budskap som Jesus skickade ut i världen gör inte som jag säger, gör som jag gör. Och det gör vi!

Vill du låta ditt hjärta brinna istället?

10 kommentarer:

Alessandra sa...

What the Bleep... Do we know..?

Fin blogg du har, den skiljer sig så mycket från alla andras!
Fortsätt med ett bra jobb och ha en fantastisk Påskhelg :)

Stella Scott sa...

You just made my day! :-) Min förhoppning är just att vara ett alternativ. Tack!

Glistening jade sa...

Prmitiv religion i en primitiv värld... Själv har jag inte heller förstått mig på kristendomen som en kärlekens religion. Överhuvudtaget tycker jag att religion, i en konfessionell bemärkelsen med lagar och hierarki, är primitivt. Att dessutom kalla dem kärleksfulla gör dem ännu mer primitiva :-)

Madelayne Canas sa...

Katolicismen har inte hjälpt mig eller ngn annan ett dugg. Jag ställde en del frågor till mina föräldrar om Gud, Jesus, Maria och Company för ca 10 år sen och de blev bara arga på mig i brist på vettiga svar.

Jag är glad att jag inte spenderade flera år i ngn söndagsskola. Dock har jag fått tillräckligt för att ibland uppleva att vissa föreställningar fr katolicismen håller vissa av mina val i schack. Jag minns en del av Credo där man erkänner en massa skuld...till vilken nytta?!!!

När ngn författare, guru eller vad hon/han vill kalla sig citerar ngt som Jesus ska ha sagt blir jag obekväm. Neale Donald Walsch gillar jag skarpt och har dock ibland svårt för hans inslag av ...."hallelluyah-munke-feeling" i vissa av sina inspirerande videosnuttar.

När citat från ngn religion dyker upp i hans/andras böcker är han och många andra ett exempel på hur programmerade vissa saker som har med religion att göra fortfarande är.

Det här inlägget är bland det bästa jag kommit i kontakt med förutom mina tvivel 1999 där jag ifrågasatte om jag verkligen skulle fortsätta leva efter katolikernas tokiga regler och vänta på Jesus som skulle snart återvända för att frälsa mig....jag tänkte...: "Well Jesus is taking his sweet time" och "jag orkar inte med dessa regler längre. They only make me feel extremely bad about myself"

T o m Jesus gjorde fel. What a lovely statement! It's time for something new.

Jag slutade vänta på Jesus. Han gjorde vad han kunde. Jag är mästaren jag har väntat på och ibland...gör jag fel också =)

Underbart inlägg! Tack för att du skriver det du skriver!
Kram!

Vilsen sa...

Jag är kristen, och jag försöker så gott jag kan att ha ett brinnande hjärta, och tro på kärlek, och visa kärlek.
Kram till Dig..;)

Sofia Högdal sa...

Hej där!

Tack för ett tankeväckande inlägg.

Jag blir ledsen när jag läser att du tror att kristendomen handlar om rädsla och blind lydnad för en ledare. Många har gjort religionen till det, men inte har det med Jesus att göra som jag ser det. Kristendomen handlar om att alla till slut kommer att bli frälsta och kommer till himlen, och att det har Gud sett till genom att världen verkligen har en frälsare i Jesus.

(Läs mer om det på http://hopebeyondhell.net/revised_edition.pdf)

Jag tänker att det är skillnad på vad en religion innebär och hur väl människor lyckas leva i enlighet med den. Många människor som kallat sig kristna genom historien har bara gjort det för maktens skull.

När du nämner korset som symbol för kristendomen så vet du väl att det inte blev det förrän flera hundra år efter hans död? Andra glädjesymboler som fisken och uppståndelsen betonades däremot mycket under den första tiden. Och när det gäller skrifterna, så skrevs de ner vid olika tillfällen, men absolut inte så sent som 300 år efteråt. Det var dock då som den katolska kyrkan sammanställde en kanon.

Kristendomen växer massor i dag och den präglas väldigt mycket av andlighet och karismatik. Detta sker i tredje världen och på södra halvklotet. Här i Europa är det dock som du säger, ganska stelt och på tillbakagång. Snart får vi nog en massa kristna afrikanska missionärer hit.

Du får gärna berätta hur du tänker genom att skriva en kommentar på min blogg. Hej!

Mattias sa...

Hej Stella, jag har inte varit inne på din blogg på länge nu. Jag har ju haft fullt upp av livet, u know... ;-)
Jag tycker ungefär som du, fast kanske inte riktigt. Gillar syndaren Jesus, trots allt. Han lät sig frestas i öknen och avvisade den VÄRLDSLIGA makten... men inte den religiösa! Och så gick det som det gick, han fick betala dyrt för det på korset. Men det var för att han valde högmodets väg och själv stack huvudet i snaran. Inte blir han någon hjälte för det inte.
Jag har en viss fäbless för arroganta, högmodiga människor... Så Jesus, den högmodige idioten, plockar jag ner från korset och tar till mitt hjärta. Men korset gör jag kaffeved av.
Har du förresten läst Kurt Vonneguts Jesusversion i Slakthus 5...? Rekommendabel, liksom hela den stolliga boken.
Kram Stella; det var ett tag sen!

Stella Scott sa...

Välkommen tillbaka Mattias! :-) Allt har sin tid.

Jesus som högmodig, jo, visst, det köper jag. Hela kristendomen är högmodig - efter sin förebild. :-)
Och mitt intresse är mediokert inför den attityden.

Hade Jesus avsagt sig religiös makt också, kanske det funnits lite plats för andlighet mitt i röran. Så det gick som det fortfarande går... :-/

Kram tillbaka, och lev väl!
:-)

Mattias sa...

En högmodig religion, ja... och LAT. För jobbet är redan gjort. Jesus fixade biffen.
Sure...

Stella Scott sa...

Hahaha, den var bra! LAT!

ASOLUT LAT... svep den du, Påven! tihihi!