Vi r alla ett!
Vi r alla ett!Vi r alla ett!

torsdag 5 februari 2009

Ljuger DU för dig?


Jag har en övertygelse och det är att om alla talade sanning inför sig själva om sig själva skulle våra problem och lidanden här på jorden ta slut på fläcken! Det handlar om att hålla skenet uppe. Rätt och fel och lite till.

Jag tror nämligen att hela grejen handlar om att vi inte tror att andra klarar av att hantera sanningen om oss. Likväl som vi betvivlar att vi själva kan hantera sanningen om oss själva.Vi vill inte betala priset för konsekvenserna av sanningen för vi tror inte att vi har resurserna att klara av dessa. Alltså måste vi ställa till det för att skydda oss samtidigt som ingen skall märka att vi ljuger som galningar. När vi är på väg att bli avslöjade måste vi fixa det, till vilket pris som helst. Egen eller andras död får inte stå i vägen om lögnen skall skyddas...

Ett litet krux är att "sanningen" förändras hela tiden!

Sanningen om mig idag är inte densamma som den jag hade för 20 år sedan. Jag har avslöjat så mycket om mig själv, för mig själv under tiden. Inte bara mina mindre smickrande sidor utan även mina fenomenala sidor låg gömda. Håller fortfarande på! :-)

Så när något inte fungera i mitt liv frågar jag mig själv: Vad ljuger du om nu, Stella? Inte medvetet. Inte för att bedra eller föra någon bakom ljuset eller göra mig själv stiligare eller sämre än jag är, utan bara vad tror jag att jag inte klarar av att hantera, som handlar om MIG och MITT liv? För mig har det fungerat varje gång, utan undantag. Det är apsvårt av och till! Det finns ju en anledning till att jag vill ha mina hemligheter. Men jag har märk att livet inte fungerar annars och att jag utan undantag alltid, säger alltid, mår bättre när jag kommit på mig själv.

Min slutsats är därmed också att om du ljuger för någon annan så ljuger du ALLTID för dig SJÄLV. Jepp, kategoriskt alltid säger jag. 

Och om du kommer på någon med att ljuga för dig så kan du vara helt säker på att det är din egen lögn du  får reflekterad tillbaka. Du behöver inte veta vilken den är, men du har fått en signal om att den finns där inne - och den vill komma ut! :-)

En del kommer nu att säga: Nä, det där är att göra saker och ting för enkelt. Oh, really? Pröva! Ställ dig framför din egen spegelbild och berätta något för dig som du helst inte vill tala om... Gå ut mjukt. Berätta om den där vita lögnen inför barnen eller varför du inte kom i tid till jobbet, på riktigt. ... Tar det emot? Det är bara du där, så vad är problemet? 

Det finns inga vita lögner! Att det är av omsorg om andra är en myt, som alla villig skriver under på för att själva få fortsätta i samma spår. Du skyddar ingen utom dig själv när du häver ur dig en av bara farten. Det är för att DU inte vill ta konsekvenserna. Tro mig, jag har gått hela vägen själv!

Den där Guden som kommer att döma dig på yttersta dagen är ingen annan än du själv!

Jag VET! En del av er tycker att jag är så JOBBIG! :-D

I love you ALL!!!!! Tough love though. ;-D

1 kommentar:

Madelayne Canas sa...

Hahaha...du är bäst. "The truth will set you free" brukar det stå på olika ställen.

Jag har upplevt att när jag har sagt sanningen om ngt för ngn så har jag trot att jag inte ska klara av fördömanden eller att jag kommer att bli utskälld, men tvärtom...överraskande nog, i alla fal för mig, så har jag fått ett varmt leende och en känsla av av att bli kramad inifrån ut.

*ler*
Nu ska jag till spegeln och säga lite mer saker till mig själv...hahaha...Kram!